Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Suzuki SV 650 N ABS

  • Kategorie: Testy motocyklů
  • 26.08.2009
  • Aktualizováno: 26.02.2020

Kapitoly článku

Brzdy

Vpředu dva kotouče s dvěma dvoupístkovými třmeny značky Tokico a vzadu jeden kotouč s dvoupístkem, tohle všechno ještě posichrováno systémem ABS. Co na to říct – prostě tohle je schopný zastavit vždy a všude. Brzdný účinek se dostavuje plynule jak vpředu, tak i vzadu. A brzda vzadu kupodivu i celkem hodně brzdí a díky ABS se nemusíte bát pořádně přitlačit, aniž by se to všechno dávalo do smyku. Brzdy se osvědčily velmi dobře i na okruhu – nevadnou ani při opakovaném velmi ostrém brždění. Je tedy pravda, že když porovnám brzdy u odvozeného modelu Gladius 650, tak musím napsat, že pocit při brždění je mnohem lepší a brzdy se zdají být o fous účinnější. To příčítám právě tomu, že SV 650 má vpředu Tokica, kdežto Gladius má Nissiny. A jak je všeobecně známo, tak Nissiny brzdí většinou lépTokica...e. Vždyť se stačí podívat na brzdy Hayabusy a B-Kinga, B-Kinga si prostě každý chválí. A ještě něco k tomu ABS. Někdo ho může vidět jako nevýhodu, motorka je o pár kilo těžší a hranice, kdy zasahuje je trochu posunutá do oblasti bezpečnosti. ABS pomůže zejména při přímém brždění. Nemyslete si však, že je to nějaká samospásná věc. Prostě nečekejte, že to bude fungovat ve velkém náklonu, když vemete pořádně za páčku. Ale na mokru je to věc neocenitelná a při brždění na nekvalitním nezpevněném povrchu také. ABS funguje podobně jako u auta, když tlačíte normálně na páčku, je to jako bez ABS, když je bržděné kolo na mezi adheze, ABS zasáhne a je cítit typické kopání do páčky a slyšet zvuk čerpadla a spínání elektromagnetického ventilu – úplně stejně jako u auta.

Jak se s ní jezdí

sv 650 9Když se posadíte za řidítka malého SVčka téměř okamžitě vám padne do ruky. Posaz je spíše vzpřímený a všechny ovládací prvky jsou tam, kde je člověk očekává – jednoduše klasický japonec. Pak se rozjedete a už se vám ani nebude chtít slézt. Díky nízké hmotosti je SVčko na obyčejné silnici obratné a rádo se vytáčí. K tomu přispívá i poměrně krátce odstupňovaná převodovka. Je vysloveně zábava s ním protahovat středně rychlé zatáčky, tak okolo 90-120km/h. Mírnou opatrnost vyžaduje pouze velmi sportovní jízda v hodně utažených zatáčkách - takových, jaké jsou například v alpských průsmycích, kde se otáčíte takřka na pětníku. Jedete tak okolo stovky a před vámi je zatáčka, která se projíždí na jedničku cca 35km/h a skoro taháte stupačku po asfaltu. Tak rychle do brzd, najet stopu a sklopit to tam. Tak přesně v téhle chvíli má motorka tendenci padat do zatáčky a je to způsobeno zejména díky poměrně silnému brzdnému účinku motoru. Vyžaduje to přesnou práci s plynem anebo trochu zaspojkovat. Uberete a ztrácíte rychlost, motorka pak padá do zatáčky. Naopak, když neopatrně vrknete plynem, pak vás to nečekaně popožene vpřed. Jednoduše je to klasický V-twin. Pokud ale jedete výletnické tempo na kochačku, pak vás tohle ani nepotká. Okresky a normální silnice, kde se jezdí tak do 160km/h, SVčku prostě chutnají. Když jí vytáhnete do města, ani zde není problém. Opět oceníte subtilnost a nízkou hmotnost při manévrování mezi kolonami aut. Síla motoru v nízkých otáčkách dovoluje popojíždět bez přidávání plynu, jenom to chce cit pro spojku. To, co však nemá tenhle motor rád, je jízda ve velmi nízkých otáčkách. Jestli chcete jet padesátkou na šestku, tak na to rovnou zapomeňte. Při přidání plynu se to pak rozškubá, až je mi toho stroje líto. Chce to držet otáčky alespoň nad 3000ot/min. Prostě není to sametovej čtyřválec. Díky vodnímu chlazení se vůbec nemusíte bát, že se přehřeje třeba jako vzducháče. Při sv 650 34normální jízdě i v největším vedru se teplota drží podle údaje na budíku do 85°C, spíš tak 77°C. Pokud se stojí, pak teplota vyleze maximálně někam k 95°C a větrák spíná ve 105°C. Větší teploty se dosáhnout nepodařilo. Chlazení je prostě dimenzováno dostatečně a to zejména i díky malému olejovému chladiči pod motorem. Další kapitolou je dálnice, ta největší nuda – pokud teda zrovna netestujete maximálku… Na našich dálnicích vám bude stačit na šestku točit něco málo přes 6000 otáček, to pak jedete těch předpisových 130km/h. Výkon motoru je i tady plně dostatečný, s přehledem za sebou necháte každý Mercedes i BMW a při vjíždění na dálnici se budete řadit z nájezdového pruhu rovnou do levého. Mírnou nevýhodou je ochrana proti větru. Ten pseudoštítek tam je spíš pro okrasu, než pro účel. Ale i tak se dá do 160km/h sedět vzpřímeně, pak je asi lepší zalehnout. Tohle je ale nejvíc ovlivněno postavou jezdce, vyšší jedinci to možná budou vidět mírně jinak. Cestovní rychlost není problém držet okolo 180km/h, to motor točí příjemných 8500 otáček a topspeed je podle tachometru nějakých 225km/h a ještě zbývá nějakých 1000 otáček do omezovače, na to už tu ale sv 650 31není dostatek výkonu. Schopnost akcelerace z vyšších rychlostí je mírně slabší - 180km/h je tam hned, ale pak ty čísla na tachometru skáčou o poznání pomaleji. A nad tachometrovou dvoustovkou je to spíš čekání a dosáhnout topspeedu vyžaduje dávku trpělivosti. I tak se ale s SVčkem dá po dálnici přijemně cestovat, ale pokud můžem radit, tak se tomu vyhněte. Je to fakt nuda. A nakonec zhodnocení tohoto motocyklu z posledního prostředí, z toho, které je za všech okolností to nejzábavnější. Okruh, kdo nezažil nepochopí… SVčko je postaveno tak,že dokáže patřit mezi nejrychlejší v kategorii 600ccm naked motocyklů. A to zásluhou zejména podvozku, ne však motoru. Testování proběhlo na Brněnském autodromu. A zejména na tomto okruhu se projevil mírný nedostatek výkonu, těch papírových 75hp je celkem málo, ale o to víc si to motocykl vynahrazuje v zatáčkách. Pro srovnání - na cílovce byla topspeed 205km/h podle tachometru, na zbylých rovinách se rychlost vyšplhá tak ke 195km/h. Suzuki GSR 600, tedy čtyřválec disponující 95 koňmi výkonu, byl schopen tam, kde SV dosáhlo 190km/h, jet okolo 210km/h. A to už je celkem pořádný rozdíl. Ale jak již bylo řečeno, jestli je někde SVčko schopno vystrkovat růžky, tak je to právě v zatáčkách a technických pasážích. Ovšem i zde narazíte brzy doslova a do písmene na limit. Tím není nic jiného, než ty přiblblé hlásiče náklonu. A kdo by si myslel, že si pomůže tím, že je vynSuzuki GSR 600dá, je na omylu. Pak je tu dále na pravé straně ta obrovská konzerva, tedy výfuk, ale ještě předtím si trochu ubrousíte hliníkovou páku zadní brzdy. Na levé straně po hlásiči náklonu následuje taková tyčka na stojánku. Jasně tohle všechno by vyřešila menší přestavba sestávající ve výměně výfuku a novém přepákování, ale nevím, jestli to má smysl. Není pasv 650 36k už lepší koupit supersport? Ale i tak v těch hlásičích náklonu lze spatřovat smysl. A to ryze praktický – dostanete se tak velmi bezpečně na hranici možností motorky a pneumatik a když nijak zvlášť nezazmatkujete, tak z okruhu odjedete s celou motorkou a s úsměvem na rtech. A ještě pár postřehů z jízdy na okruhu – topspeed na cílovce už tu zmíněn byl, první zatáčka za cílovkou (zatáčka Františka Šťastného) se projíždí 133km/h, stupačka samozřejmě na asfaltu, tak jako v každé následující zatáčce, víc to prostě klopit nejde. ABS se neprojevilo jako vysloveně nějaký handicap, spíše pomáhalo celkově stabilizovat motorku při plném brždění před sklopením do zatáčky. A nakonec i spotřeba paliva ta byla cca pod 7l na 100km, což je hodnota více než příjemná – a to se jede furt plnej.

sv 650 19

Ne, SVčko nebyla nikdy motorka konstruovaná na okruh, přesto je to stroj, který se v dobrých rukou na okruhu neztratí. Je to bezva stroj právě na normální ježdění jen tak pro zábavu, bude se s ní příjemně dojíždět do práce nebo do školy a je schopná i cestovatelských výkonů. A to všechno při velmi příjemné spotřebě – dlouhodobý průměr je 5,5l na 100km a to ji často vytáčíte až k červenému políčku otáčkoměru. To znamená, že nádrž vydrží něco okolo 215km, pak se rozbliká kontrolka paliva. Při předpisové jízdě, kdy motor brumlá okolo 4000-5000 otáčkek, si vezme tak 4l na 100km, často i méně. Pneumatiky mají také celkem slušnou výdrž. Zadní Dunlop D220 Sportmax vydrží okolo 10.000km a přední zhruba 14.000km. Přitom jsou schopny podržet motorku v každé situaci a nijak neomezují její schopnosti. A co říci na závěr? Výborný stroj pro začátečníky, ale i pro pokročilé jezdce, kteří již nemají přehnané ambice a nesmyslná očekávání, ale přesto se rádi spontánně svezou a sem tam v pěkných zatáčkách proženou nějaký ten starší šestkový supersport. Tak tohle je SV 650…

Článek byl naposledy upraven: 26.02.2020

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

ducatis55 napsal komentář k Závody motocyklů 1961
Nádhera Moc děkuji za úžasné čtení a přehled výsledků, rád vzpomínám na minulé časy (tedy jen co se...
kawas napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Ano, Dymokury se v tomto termínu jedou..
Věra Kostrounová napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Dobrý den, prosím o informaci zda závod silničních motorek 5.9.-6.9.2020 v Dymokurech se pojede nebo...
Orlando6 napsal komentář k Nepomucký trojúhelník 2020 - fotogalerie..
Mooc hezká fotogalerie a moc hezký závody ...